سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، نرمش و ملایمت در همه چیز را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
شاهدان سربدار
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» رهنمودی از امام هادی علیه السلام در آستانه سالروز شهادت

سلام رفقا

ببخشید یه مدت مطلب نگذاشتم

امشب می خوام به مناسبت نزدیک شدن به ایام شهادت امام هادی علیه السلام به کوری چشم اونایی که دشمن اهل بیت هستند (منظورم اون نامرد مردمی هست که پارسال برای آقام شعر گفتتند «لعنة الله علیهم اجمعین») یه حدیث از امام هادی با موضوع علم و دانش ارائه می دم

روز شهادتش یادتون نره حتما زیارت جامعه کبیره بخونید که آقامون امام هادی توی این زیارت تمام مقامات و کمالات اهل بیت رو برشمرده

 کسب علم و دانش از مهم‏ترین شیوه‏ های رسیدن به قله کماله و انسان بدون علم ره به جایی نمی‏برد. امام دهم علیه‏ السلام بر این باور بود که برای نیل به مقاصد عالی انسانی لازم است که افراد به دنبال دانش و معرفت باشند؛ چرا که بدون آگاهی هیچ رهروی به مقصد نرسد.
آن رهبر فرزانه در گفتاری ارزشمند می‏فرماید: «إِنَّ الْعَالِمَ وَ الْمُتَعَلِّمَ شَرِیکَانِ فِی الرُّشْدِ؛(1) دانشمند و دانشجو هر دو در رشد و هدایت شریک‏اند.» اگر علماء و متفکران جامعه تلاش نکنند و عموم مردم نیز به دنبال آموزش نباشند، سطح افکار مردم رشد نمی‏یابد و پیشرفت صورت نمی‏گیرد.


شرف و قیمت و قدر تو به فضل هنر و است   ***   نه به دیدار و به دینار و به سود و به زیان


اساسا برای تهذیب نفس و پیمودن راه کمال، علماء اخلاق، معرفت و کسب آگاهی را از عوامل مؤثر در روح و روان آدمی می‏دانند. آری، دانش انسان را به خطرات راه آگاه می‏کند و عظمت و عزت خداوندی را به یاد می‏آورد و انسان شایسته هر قدر علم و دانشش بالاتر باشد، تواضع و صفات حمیده در وجودش بیشتر شکوفا می‏گردد. انسان کمال خواه با معرفت به ناتوانی و مقام پایین خود و اطلاع از عظمت حق و شکوه و جلال کبریایی‏اش در راه رشد و تهذیب گام برمی‏دارد.
امام هادی علیه‏ السلام ارزش دانشمندان را بالاتر از خود علم و دانش می‏دانست و می‏فرمود: «أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ؛(2) دانشمند از دانش برتر است.» البته علم و دانش بعد از غلبه صفات زشت و فساد افراد تأثیرگذاری اندکی دارد؛ چنان که حضرت علی النقی علیه ‏السلام فرمود: «اَلْحِکْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِی الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛(3) حکمت در طبیعتهای فاسد سودی نمی‏بخشد.»

 

التماس دعا


منابع:1. کشف الغمه، ج 2، ص 386.
2. اعلام الدین، ص 311.
3. همان




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد شمس ( چهارشنبه 93/2/10 :: ساعت 12:26 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شهدا کرب و بلایی شده واقعی اند
عاقبت بخیری
رهنمودی از امام هادی علیه السلام در آستانه سالروز شهادت
امر به معروف
بمناسبت سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی
امر به معروف لسانی
معرفی کتاب انسان 250ساله
به نام آنکه شهیدان نظر به وجه او کنند

>> بازدید امروز: 1
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 5234
» درباره من

شاهدان سربدار

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان


» طراح قالب